CaryCherniss és Cornelia W. Roche Érzéssel vezetni
Érzéssel vezetni
CaryCherniss és Cornelia W. Roche
Érzéssel vezetni
Az érzelmileg intelligens vezetés kilenc stratégiája
Az érzelmi intelligencia (EI) olyan képességek összességét jelenti, amelyekkel az ember felismeri és kezelni is tudja mind a saját, mind mások érzelmeit. A Pallas Athéné Könyvkiadó által most megjelentetett sikerkönyvben a szerzők, Cary Cherniss pszichológiaprofesszor és Cornelia W. Roche coach azt mutatják be, milyen hatalmas szerepe van az érzelmi intelligenciának, amikor a vezetőknek komoly nehézségekkel vagy jelentős lehetőségekkel kell szembenézniük. A könyv azokat az érzelmileg is ütőképes vezetési stratégiákat ismerteti, amelyek által leküzdhetők az akadályok, és sikerre vihetők a célok.
Az érzelmi intelligenciának (EI)számos aspektusa létezik. A szerzők olyan sztárvezetőkkel készítettek mélyinterjúkat, akik szinte az összes EI-összetevő tekintetében kimagaslóan erősek. Olyan esetek leírására kérték őket, amikor „az érzelmek kezelésével vagy használatával sikerült megoldaniuk egy-egy problémát, vagy elérniük egy-egy célt”.A kutatásban részt vett menedzserek által elmondottak alapján a könyvérzelmi szempontból irányított „siker-stratégiákat”vázol fel lépésről-lépésre.
Ma már egyre nagyobb volumenű empirikus bizonyíték is igazolja, hogy az érzelmi intelligencia és a vezetési hatékonyság szorosan összefügg. A szerzőpáros fejtegetése szerint azzal járul hozzá az EI a hatékony vezetéshez, hogy kiélezi a vezetők mások befolyásolására irányuló képességét is. Számos felmérés tanúsítja, hogy az alkalmazottak felmondásának első számú indoka a rossznak tartott főnök,ennek hátterében pedig gyakran az érzelmi intelligencia hiánya áll – hangsúlyozzák. A hatékony vezetőket két teljesen eltérő jellemvonáscsoporttal írják le: egyrészt erősek, határozottak és elszántak, másrészt viszont empatikusak, gondoskodók és együtt érzők is.
Arra is egyre több meggyőző felmérés utal, hogy a vezető EI-je erőteljesen kihat a vállalat alkalmazottainak testi és mentális egészségére is. Mára pedig az üzleti iskolák is felismerték az érzelmi intelligencia jelentőégét, így tanrendjükben is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a témára.
A szerzők az érzelmileg intelligens vezetés stratégiáját kilenc pontban foglalták össze, ezek alkalmazását számos gyakorlati példán is ismertették. Egy érzelmileg intelligens vezető képes az érzelmi klíma feltérképezésére (1.); az érzelmei kifejezésével motivál másokat (2.); megfigyeli, miként hat a viselkedése mások érzelmeire (3);képes beleképzelni magát mások helyébe (4.); megfejti a helyzet mögött meghúzódó érzelmi erőhatásokat (5); képes perspektívát váltani (6); optimális interperszonális határokat alakít ki (7); mások segítségét is igénybe veszi az érzelmek kezelésében (8); segít másoknak az érzelmi intelligenciával kapcsolatos képességeik fejlesztésében (9).
A kötet konklúziója, hogy ezeket a stratégiákat bárki alkalmazhatja. A szerzők bizonyosak abban, hogy használatuk egyéni és szervezeti szinten egyaránt egészséget, megelégedettséget és hatékonyságot eredményez.
Cary Chernissaz amerikai Rutgers Egyetem pszichológia professzor emeritusa. Cornelia W. Roche a vállalati szektorban széles körű tapasztalatokat szerzett vezetői coach.
Szarvas István